Word je vaak moe wakker worden? Misschien heb je wel hypersomnia!😱😲

Word je vaak moe wakker worden? Misschien heb je wel hypersomnia!😱😲

21 mei 2022 Uit Door SocialMedia Dagblad

Heerlijk vroeg onder de wol kruipen en toch iedere ochtend alsnog moe wakker worden. Veel mensen lijken in de ochtend nog steeds moe. Wanneer je hier vaak last van hebt, dan is het mogelijk dat je last hebt van hypersomnia.

Hypersomnia is een slaapstoornis waarbij je altijd een grote behoefte hebt aan slapen. Wakker worden is een probleem en je hebt het idee alsof je iedere nacht heel slecht slaapt, ook al heb je voldoende uren slaap gehad.

Slaapexpert Nerina Ramlakhan legt aan de Britse Cosmopolitan uit waar een goede nachtslaap aan moet voldoen. Deze slaapexpert heeft vele onderzoeken naar slaap gedaan en volgens haar komt er meer om de hoek kijken dan voldoende uren slapen.

Het gaat ook om een goede, diepe slaap van hoge kwaliteit”, vertelt Ramlakhan. Ze benadrukt wel dat té veel slapen ook een groot probleem kan zijn. Snoozen en je nog een paar keer omdraaien kan namelijk leiden tot werk gerelateerde problemen.

“Degene met hypersomnia is vaak een beetje geobsedeerd in het denken dat hij of zij meer slaap nodig heeft, terwijl het gebrek aan slaap in feite niet de oorzaak is van de vermoeidheid.” Ze vertelt ook over de diverse mogelijke oorzaken van hypersomnia.

  • Een burn-0ut;
  • Chronische pijn (die ervoor kan zorgen dat je geen goede, diepe nachtslaap hebt);
  • Medicatie (pillen als antidepressiva of slaaptabletten kunnen invloed hebben op je slaapkwaliteit- en ritme);
  • Schildklierproblemen (zoals een traag werkende schildklier);
  • Een slechte levensstijl (ongezond eten, weinig bewegen en overmatig cafeïne- en alcoholgebruik kunnen op lang termijn effect hebben op je humeur en gewicht, wat kan leiden tot meer vermoeidheid);
  • Problemen met ademen (zoals nachtelijke astma, snurken en slaapapneu, kunnen ook voor een slechte kwaliteit van je slaap zorgen);
  • Mentale problemen (zoals angsten en depressie);
  • Een kind (door bijvoorbeeld gebroken nachten);
  • Onregelmatige werktijden (hiermee wordt je slaapritme verstoord en je slaaproutine beïnvloedt);